Township - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Daphne Pot - WaarBenJij.nu Township - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Daphne Pot - WaarBenJij.nu

Township

Blijf op de hoogte en volg Daphne

11 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth


We mochten een gezellig nachtje bij Maria gaan slapen, veel warme en dikke kleren mee dus! Het zou daar zo maar is koud kunnen worden.. We sliepen namelijk in een township. Huisjes gemaakt van golfplaten en allerlei materiaal wat wij in Nederland gewoon weg gooien.

We kwamen daar aan en het was al meteen gezellig, Maria was met haar zus aan het koken buiten op een vuurtje. Ze waren echt Afrikaans eten voor ons aan het maken, het heette Potjiekos. Potjiekos kan je eigenlijk vergelijken met; alles wat je nog over hebt in een pan gooien met kip en een sausje!
Toen we buiten een beetje bekeken hadden mochten we onze tas gaan weg leggen in het huisje. Schijn bedriegt.. Wat er van buiten zo arm uit ziet, is het van binnen niet. Mensen hebben hier hele andere prioriteiten, er stond namelijk in het kleine maar gezellige huisje: een televisie met dvd speler, drie computers, dikke boxen met iPod eraan en iedereen liep gezellig met zijn telefoontje rond… Gek, waarom al die dingen wel en waar je in woont maakt allemaal niet uit? De kakkerlakken liepen namelijk gezellig over de muur en de stoelen waar we op zaten, niet aan denken Daphne… Oké, wel aan denken, het voelde alsof ze overal zaten, toch maar weer naar buiten om even te kijken hoe het met het eten ging.
Eten was goed! En het was Baie (heel erg in het Afrikaans) lekker! Ook was het Baie veel… Mensen die mij een beetje kennen weten wel dat ik niet zo goed ben in mijn bord leeg eten, hier had ik me van te voren al op ingesteld.. Je moet Daphne, het is onbeleefd om te laten staan, dat betekent namelijk dat je het hier niet lekker vind. Met flinke tegenzin en het gevoel dat me maag ging ontploffen heb ik de laatste happen toch weg gekregen.
Meestal word er liters drank in een township gedronken, vooral op een vrijdag avond. Ze baalde dan ook dat we van te voren al aan gegeven hadden dat wij dit juist niet wilde.. We wilde een township ervaring nuchter meemaken en niet half dronken daar rond lopen, dat kan ik thuis ook wel.
Na het eten werd er dus niet gedronken maar gepraat en gespeeld met de kinderen. Ahw de kinderen, wat een schatjes. Ze hielden ook wel erg van aandacht moet ik zeggen en waren dan ook wel erg jaloers als er 1 wel aandacht kreeg en de andere niet. Gelukkig waren wij met zijn vieren en konden we ons allemaal een beetje over 1 kind ontfermen.
1 meisje vond mij wel erg leuk en heeft de hele avond bij me op schoot gezeten, op een gegeven moment was het best rustig op mijn schoot, ze was in slaap gevallen, hoe lief!
Na een uur een kind slapend op me schoot te hebben gezeten werd ze opgehaald door haar zus en in bed gelegd. Het was ondertussen elf uur, denk dat het kindje 8 was… Zo goed word er dus op de kinderen gelet. Wij waren ondertussen ook best wel moe geworden en wilde ook wel gaan slapen. Wij sliepen niet met Maria in een huis maar in het huisje van haar zus. Tanden poetsen, plassen en naar bed! Maar, waar poets je je tanden zonder badkamer, of stromend water uit een gootsteen. Nou, gewoon buiten! Anne en ik liepen naar buiten om te gaan poetsen, we kregen een beker met water in ons handen.. Tja, moeten we nou hier onze tandpasta in uit spugen of…? Nee het was alleen om mee te spoelen, tandpasta mocht gewoon achter het huisje op de grond gespuugd. Oké, doen we dat! Plassen, ja dat was ook een hele opgave. (als je aan het eten bent kan je dit deel beter niet lezen..) De wc was gewoon een houten huisje tussen twee huisjes in. Als je de deur open deed kwam er een lucht op je af van heb ik jou daar. Stinken… Dan hebben we het er nog niet over gehad hoe de wc eruit zag.. Het was een plank met een gat erin, ze hadden er voor de sier nog een wc bril op gelegd. Onder het gat stond een emmer, waar je vrijwel alles in zag drijven, ik heb geprobeerd om het hokje in te gaan, maar het lukte me gewoon niet, dan maar ophouden…
In de kamer waar we sliepen stonden twee bedden in een kamer met een hoop troep eromheen. Dit was normaal de kinderkamer. De kinderen moesten dus hun bed opgeven zodat wij konden slapen, de kinderen sliepen bij de ouders in bed. Ondertussen was ik mijn bed aan het inspecteren op beestjes… Ik had een deken die helemaal gescheurd was en stonk… Ik weet dat ik niet mag zeuren, kom op Daphne, dacht ik, je hebt een bed en in ieder geval iets van een deken om onder te slapen… Toch heb ik me maar goed aangekleed en die nacht onder mijn vest geslapen. Met het idee dat er wel is een kakkerlak naast je hoofd kan lopen, val je toch niet zo lekker in slaap.. toch heb ik me maar over dat idee heen gezet.. dit is wat ik wilde ervaren, dus moet je het ook ervaren! Met dat idee ben ik toch nog in slaap gevallen. In slaap gevallen en weer 100 keer wakker geworden, phoe wat was dat huisje koud.. Gelukkig hadden we het allemaal overleefd en werden we de volgende ochtend ook nog wakker, wel met overal spierpijn en het gevoel dat je ergens op een steen hebt gelegen was het toch nog best een goed bed…
Toen we wakker werden kregen we een ontbijt, lekkere cornflakes met melk. Nog een beetje gespeeld met de kinderen en daarna zijn we rondgeleid door de township. Wat je dan allemaal ziet is toch wel erg indrukwekkend. Overal ligt troep van iedereen en alles. Wat je niet meer nodig hebt, dump je gewoon op de straat. Maria heeft ons verteld dat ze het een keer met de community heeft geprobeerd op te ruimen, het was twee dagen schoon en toen begon het opnieuw. Maria doet veel voor de community, ze regelt dingen als dat de huisjes worden vervangen door nieuwe huisjes, mensen die in een township wonen hebben namelijk recht op een overheid huisje. Dit huisje is niet groot, maar het is in ieder geval gemaakt van steen.
De mensen in de buurt weten ook bijna allemaal als er mensen bij Maria komen slapen. Wij werden dan ook aangekeken alsof we 1 of andere attractie waren. Witte mensen in een township?.. Dat maken ze niet elke dag mee.
Na de rondleiding en vele indrukken hebben we gezellig met zelfgemaakte cooksisters op de bank een film gekeken. Gek, zit je in een township, ga je een film kijken, totaal niet wat je verwacht. De cooksisters waren lekker, het zijn een soort van deegstukken met siroop eromheen, hier zit dan weer kokos aan vast gekleefd. Zeker een aanrader ;)
Toen we dit op hadden kregen we ook nog popcorn, tja ze weten in de township wel hoe ze iemand moeten verwennen.
We werden om 12 uur opgehaald en toen zijn we weer naar huis gereden.
Gek eigenlijk dat je dan na 1 nacht blij bent om weer 'thuis' te komen. Ja wij hebben gewoon een douche, waar ik vrijwel meteen ben onder gesprongen, een wc die ook nog kan doorspoelen, een ruimte waar je met genoeg mensen kan leven en er ook nog voor iedereen een bed is, ruimte om je troep te laten slingeren en het niet meteen in de weg ligt, ruimte om even jezelf terug te trekken.. Dan hebben we het nog niet eens over de luxe van onze auto gehad, de vijf minuten lopen vanaf de supermarkt en alles kunnen kopen wat je wilt, kleren in overvloed en al dat soort dingen..

Al met al was het een echte eye opener.. Ik vind het knap van de mensen dat ze met deze levensstijl nog zo positief in het leven staan en er het beste uit proberen te halen.


See you soon!

  • 11 Juni 2014 - 13:06

    Mirjam:

    Wat een ervaring dat je dit mee hebt mogen maken.Knap van je dat je dit bent aangegaan en dat goed je bordje hebt leeg gegeten hahaahahahaha. Heel leuk hoe je het hebt opgeschreven.We hebben weer genoten.We waren net klaar met eten toen we je verslag lazen, dus niks aan de hand.We wachten weer met spanning af op je volgende verhaal.veel liefs mama en lex

  • 25 Juni 2014 - 19:45

    Familie Heester:

    Wat beeld je dat toch goed uit Daphne. Het lijkt wel alsof wij er bij zijn.
    Wat een tegenstellingen toch he? De armoede, maar toch alle luxe apparatuur die binnen aanwezig is als compensatie voor het leed waar zij tussen zitten. Wel een hele ervarng voor je. Je laatste periode van je avontuur zit er al weer bijna op. Geniet nog van je laatste weken.
    Hartelijke groeten, Elly, Han en Fransien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2014

Township

02 Juni 2014

Greenville

02 Juni 2014

Reis naar Kaapstad

23 April 2014

Reis in een reis

09 April 2014

Kapot
Daphne

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1161
Totaal aantal bezoekers 3498

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: